Het Longfonds

psCity en Interbest slaan handen ineen om Longfonds te helpen

longfonds plaatje nieuwsbrief

Hoe zet je een onzichtbaar probleem als luchtvervuiling in Nederland op de kaart? Door miljoenen mensen via acht digitale reclamemasten van 100 m2 op de hoogte te brengen van de slechte luchtkwaliteit in Nederland. In het kader van een campagne van het Longfonds over de ongezonde lucht in Nederland verbond psCity, het maatschappelijke projectbureau van Posterscope, het Longfonds aan Interbest om haar digitale reclamemastennetwerk charitatief in te zetten voor de strijd voor gezonde lucht. De campagne werd ontwikkeld door Havas Lemz en Partout digital native agency.Het probleem van luchtvervuiling is dat het onzichtbaar is. Hierdoor zijn mensen zich niet bewust van de gevaren, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van het Longfonds:  7 van de 10 mensen weet niet dat de lucht die ze inademen ongezond is.  Het Longfonds wil daarom mensen bewust maken: hoe gezond is de lucht die jij inademt? . In dit geval is een massa medium als digitale reclamemasten uitermate geschikt om luchtvervuiling in Nederland onder de aandacht te brengen bij een miljoenen publiek. Interbest reageerde uitermate positief op het verzoek van psCity om mee te werken.

Quote Interbest Jimmy Fock
“Wij vinden het bij Interbest belangrijk dat dit onzichtbare probleem veel aandacht krijgt en hebben ons dus ook zeer ingezet voor het succes van deze campagne, gezondheid gaat ons immers allemaal aan.”Interbest ontwikkelde) geavanceerde software waarmee  actuele gegevens van het RIVM direct worden gekoppeld aan hun digitale reclamemasten. Hierop verschijnen uitingen van het Longfonds met de boodschap “de luchtkwaliteit hier kan beter”, “de luchtkwaliteit hier is nu matig”, “de luchtkwaliteit hier is nu onvoldoende” of “de luchtkwaliteit hier is nu slecht´. Naar gelang de luchtkwaliteit wordt het resultaat middels een  animatie vertoond op totaal acht digitale reclamemasten in Amsterdam West, Amsterdam Oost, Rotterdam, Utrecht, Delft, Amersfoort, Zoetermeer en Schiphol.

Quote psCity Thijs Verheugen
“Deze samenwerking laat zien dat als we de handen ineen slaan en kennis en kosten delen miljoenen mensen bewust kunnen maken van de luchtvervuiling in Nederland.”